Mapy/mapping, FAQ by mieTK v. 1.0
Znajduj± siê tu wzory odpowiedzi na najczê¶ciej pojawiaj±ce siê tematy.
Indeks zawarto¶ci:
1. Sk±d mogê pobraæ mapê xxx?
2. Jak siê robi mapy?
3. Mam problem przy robieniu mapy.
3,5. Kompilujê, ale mapa siê nie tworzy.
4. Jaka jest wasza ulubiona mapa? itp.
5. Prezentacja w³asnej mapy.
6. Przerabianie standardowych map.
7. Napiszcie jakie¶ fajne wallshoty/miejscówki na mapie xxx! itp.
8. Pozosta³e
1. "Sk±d mogê pobraæ mapê xxx?"
Oto krótki zbiór linków do stron z mapami:
No i oczywi¶cie stary przyjaciel google.pl. Najlepsze rezultaty daje, gdy wpisze siê nazwê mapy z rozszerzeniem .zip/.rar - na przyk³ad de_dust2.zip
Aha, jeszcze jedno - NIE MA rozró¿nienia na mapy do CS 1.5 i 1.6. Wszystko, co by³o robione na engine HL1, pójdzie zarówno w 1.5, jak i w 1.6. Wiêc macie jeden problem z g³owy.
2. "Jak siê robi mapy? Jakim programem?"
Do robienia map CS:S s³u¿y program Valve Hammer Editor. Pobraæ go mo¿na poprzez steama, instaluj±c Source SDK, zestaw narzêdzi do modyfikacji HL2. Oczywi¶cie przydatna jest te¿ masa innych pobocznych programów, jednak VHE sk³ada wszystko do kupy, i do prostej mapki wystarczy tylko on.
Robiæ mapy do CS zwyk³ego i innych gier na engine HL1 mo¿na w ró¿nych innych programach (Quark, Radiant, Tread 3d), jednak standardem jest oficjalny program Valve - wspomniany Hammer w wersji niesteamowej. Mirrory do ¶ci±gniêcia:
A poni¿ej linki do kursów, które pomog± ci rozpocz±æ przygodê z robieniem map:
WA¯NE! Przeczytaj pliki pomocy w Hammerze. Zawieraj± mnóstwo informacji i dla pocz±tkuj±cych, i dla zaawansowanych.
3."Mam problem przy robieniu mojej mapy"
Na pewno nie jeste¶ pierwszy, któremu siê on przytrafi³. Niemal wszystkie zosta³y sklasyfikowane i opisane w tutorialach. Oto linki do stron, które Ci pomog±:
http
/hlmaps.noskill.pl/ - najwiêksza polska strona o mapowaniu HL1, tutoriale po polsku, forum, wywiady, newsy i inne.
Z ka¿dej z tych stron prowadzi dziesi±tki linków do innych ciekawych sajtów, tak¿e dla ¿±dnego wiedzy mappera materia³ów jest pod dostatkiem.
Je¿eli nie znalaz³e¶ rozwi±zania swojego problemu na powy¿szych stronach (co jest w±tpliwe, ale teoretycznie mo¿liwe), przeszukaj archiwum tych for dyskusyjnych:
Dopiero, kiedy wyczerpa³e¶ ju¿ wszystkie mo¿liwo¶ci, z szukaniem na Googlach na czele, mo¿esz za³o¿yæ topik ze swoim problemem. Byæ mo¿e nawet kto¶ Ci pomo¿e :P . Pamiêtaj, ze kilkukrotnie zwiêkszasz swoj± szansê na znalezienie odpowiedzi na pytanie, zamieszczaj±c log z kompilacji ! Bez loga nikt nie pozna prawdziwych powodów Twoich problemów, zawsze go do³±czaj do swojego pytania !
3,5. "Kompilujê, ale mapa siê nie tworzy"
Mapa siê nie tworzy, czyli nie tworzy siê plik BSP. W 90% przypadków jest to spowodowane spacjami w ¶cie¿ce dostêpu do plików, z których korzysta kompilator (np. pliki WAD, czy RMF). Je¿eli masz Counter-Strike zainstalowany w katalogu np. "d:\gry\gry fpp\counter-strike\", a tekstury w "e:\tekstury do CSa\" to bardzo ¼le. Spacja w nazwie katalogu "gry fpp" to morderstwo dla kompilatora, podobnie w "tekstury do CSa". Zmieñ nazwê tych katalogów i ewentualnie wszystkich innych, w których s± jakiekolwiek pliki, z których bêdzie korzysta³ kompilator na takie, ¿eby nie zawiera³y spacji (np. "gry_fpp", albo "teksturyDoCSa" - cokolwiek, tylko bez spacji), jeszcze raz skonfiguruj edytor (uaktualniaj±c nazwy katalogów) i spróbuj skompilowaæ mapê jeszcze raz. Je¿eli dzia³a - problem rozwi±zany, je¿eli nie dzia³a mo¿esz za³o¿yæ temat z pytaniem (pamiêtaj, ¿eby zamie¶ciæ log z kompilacji ! ).
4. "Przedstawiam moj± w³asn± mapê xxx"
Super! Twórcza aktywno¶æ u¿ytkowników boarda jest bardzo mile widziana. Jednak przy zak³adaniu tematu z w³asn± map± obowi±zuj± pewne proste regu³y:
- zawsze dawaj screeny ze swojej mapy, nie ka¿demu chce siê odpalaæ CS, ¿eby zobaczyæ jak wygl±da
- je¿eli wykorzysta³e¶ na niej jakie¶ zasoby (tekstury/modele) ¶ci±gniête z Internetu, podaj ich listê i podziêkuj autorom.